Motto: „Sănătatea nu este doar
absența bolii”.
(Hannah Green)
ARGUMENT
Educația pentru sănătate face parte din
problemele actuale globale, incluse în conținuturile educaționale prin sintagma
,,noile educații''.
Conform studiului sociologic ,,Educația de bază
în Republica Moldova'' realizat de Institutul de Politici Publice, 2008, elevii
nu acordă atenția cuvenită sănătății. Ce putem face pentru a schimba situația?
Poate oare pedagogul să influențeze asupra elevului, motivîndu-l să manifeste
responsabilitate pentru propria sănătate? Cred că da. Dar cum?
Promovarea modului sănătos de viață în
majoritatea școlilor are loc spontan. Astfel,
elevii nu-și formează reprezentări complete despre aspectele sănătății. În
planul-cadru, la aria curriculară Matematică si stiinte, figurează disciplina
opțională Educație pentru sănătate , care nu prea este solicitată de
elevi (părinți). Consider, că studierea sistematică
a tuturor aspectelor sănătății în cadrul acestei discipline, chiar din
ciclul primar ar permite ameliorarea situației.
Aș remarca, deasemenea, că succesul în
predarea unei sau altei discipline depinde de selectarea minuțioasă a metodelor
de predare-învățare. În ciclul primar una din cele mai eficiente metode rămîne
a fi jocul didactic. Dacă in procesul educațional am organiza regulat jocuri didactice ce promovează modul sănătos
de viață, atunci se crează condiții pentru asimilarea mai accesibilă a materiei de studiu, ceea ce
contribuie la formarea culturii pentru sănătate, deci elevii vor adopta un
comportament responsabil și sănătos.
Călăuzindu- mă de aceste idei, am promovat
lecții experimentale în clasa a II-a la disciplina opțională Educația
prentru sănătate. Prin intermediul jocurilor didactice, ce le practic la
diferite etape ale lecției, am reușit să motivez și să mențin interesul
elevilor pentru studierea noului curs.
Pentru formarea competențelor specifice
acestei discipline am selectat pentru studiere următoarele conținuturi:
I. Ce este sănătatea? Starea de
sănătate și boală.
II. Componentele sănătății
1.
Sănătatea fizică (Corpul omenesc.
Igiena corporală. Microbii. Respectarea regimului zilei. Activitatea fizică și
sportul.)
2. Sănatatea mentală (Influența
TV și a computatorului asupra sănătății psihice. Cum ne organizăm odihna? )
3. Sănătatea emoțională (Emoții și sentimente. Gluma- elixirul sănătății.)
4. Sănătatea alimentației (Alimente sănătoase. Gustări „nesănătoase”. Fructele și legumele. Rolul
vitaminelor în creșterea și fortificarea sănătății. )
III. Activități
cu caracter practic.
( Dis-de-dimineață. Obiecte de uz personal. Unde e ajutorul? Probleme-soluții.
Jocuri la aer liber. Reclame, reclame. Concurs „Alege să fii sănătos”.)
Propun in continuare cîteva din
jocurile didactice elaborate:
Jocul
„Săculețul fermecat”
Scopul: însușirea normelor
igienei personale.
Sarcina
didactică: să numească corect
obiectele de igienă personală și să indice rolul acestora în menținerea sănătății.
Materiale didactice: un săculeț în care se află următoarele obiecte: pastă de
dinți, periuță de dinți, săpun, pieptene, șampon, foarfece, pilă de unghii etc.
Regula jocului: elevul numit va extrage un obiect
din săculeț, denumindu-l și spunînd tot ce știe despre el.
Exemplu: Periuța de dinți. Acest
obiect mă ajută să îmi îngrijesc dinții. O utilizez de 2 ori pe zi. O schimb o
data la 3-4 luni etc.
Jocul: ”Regimul zilei”
Scopul: consolidarea priceperilor
de organizare corectă a regimului zilei la elevii mici.
Sarcina
didactica: stabilirea corespondenței dintre timpul indicat de ceasornic și elementul
regimului zilei corespunzător;
Elemente de
joc: elemente
de surpriză, recompense pentru performanțe atinse;
Material
didactic: un ceasornic obișnuit sau confecționat.
Regula
jocului: să numească repede și corect elementul regimului zilei care corespunde
cu ora indicată de ceasornic .Cel care greșește iese din joc. Pe ultimii 4
jucători îi așteaptă surprize.
Desfasurarea
jocului:
Jucătorii stau în
picioare.Învățătorul schimbă acele ceasornicului zicînd:
Ana (numele jucatorului), e dimineață, ora …Elevul
continuă…Ora 07 .00. E timpul pentru deșteptare... Dacă nu răspunde
timp de 15 secunde se așează (iese din joc).Ultimii jucători sînt aplaudați și
devin pe rînd conducătorii jocului.
Jocul ''Aranjați corect''
Scopul : familiarizarea elevilor cu regimul alimentar corect.
Sarcina didactică: să aranjeze corect elementele
regimului alimentar si a intervalului dintre ele.
Elemente de joc: cooperare între participanți.
Material didactic: cartonașe cu denumirile meselor principale ale zilei și a intervalului
dintre ele.
Regula jocului: aranjarea conform ordinii luării meselor.
Desfasurarea jocului:
Elevii
cărora li s-au repartizat cartonașe cu elementele regimului alimentar și
cartonașe ce indică intervale de timp, trebuie să iasă în față și să se
aranjeze corespunzător .
Prînzul Cina Peste 3 ore
Peste 3 ore Micul dejun
Gustarea caldă la cantina școlii
Peste 5
ore Peste 13 ore
Jocul didactic „Repede și corect”
Scopul:
familiarizarea cu diferite grupe de produse
alimentare.
Scarcina didactică : să numească și să distingă diferite grupe de
alimente .
Elemente de joc: întrecere între echipe.
Regula:
fiecare echipă completează cartonașul cu derivatele cuvîntului
înscris pe el. Cîștigă echipa care a
scris cele mai multe cuvinte timp de 1 minut.
Desfasurarea jocului:
Copiilor li se
distribuie cartonașe cu cuvintele generalizatoare.
ex : Lapte: înghețată, chefir, iaurt, brînză,smîntînă etc.
Legume:__________________________________
Fructe:___________________________________
Carne:____________________________________
Jocul didactic „Asta da! Asta
nu!”
Scopul:
încurajarea
elevilor în identificarea comportamentelor sănătoase
Sarcina
didactică: să deosebească alimentele sănătoase de cele ”nesănătoase”.
Regula
jocului: dacă elevii sînt de acord cu afirmația rămîn așezați pe scaune și
zic”Asta da!”, iar dacă nu sînt de acord „protestează”, prin ridicarea în
picioare, zicînd „Asta nu ”.
Desfășurarea
jocului: învățătorul le propune următoarele afirmații:
- Zilnic trebuie să consumăm chips-uri. (Asta nu!)
-În timpul recreațiilor mănînc numai mere și pere.(Asta da!)
- Insist ca mama să-mi cumpere cît mai des snacks-uri și hotdog-uri. (Asta
nu!) etc.
Jocurile didactice elaborate constituie un suport
didactic necesar pentru realizarea conținuturilor educației pentru sănătate în
ciclul primar. Promovarea modului sănătos de viață prin intermediul jocului
este o strategie accesibilă pentru elevii mici ce poate influența asupra schimbării atitudinii
față de sănătate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu