joi, 20 februarie 2014

Promovarea modului sănătos de viață la elevii mici prin intermediul jocului didactic

Motto: „Sănătatea nu este doar absența bolii”.
(Hannah Green)
ARGUMENT
    Educația pentru sănătate face parte din problemele actuale globale, incluse în conținuturile educaționale prin sintagma ,,noile educații''.
    Conform studiului sociologic ,,Educația de bază în Republica Moldova'' realizat de Institutul de Politici Publice, 2008, elevii nu acordă atenția cuvenită sănătății. Ce putem face pentru a schimba situația? Poate oare pedagogul să influențeze asupra elevului, motivîndu-l să manifeste responsabilitate pentru propria sănătate? Cred că da. Dar cum?
     Promovarea modului sănătos de viață în majoritatea școlilor are loc spontan. Astfel, elevii nu-și formează reprezentări complete despre aspectele sănătății. În planul-cadru, la aria curriculară Matematică si stiinte, figurează disciplina opțională Educație pentru sănătate , care nu prea este solicitată de elevi (părinți). Consider, că studierea sistematică a tuturor aspectelor sănătății în cadrul acestei discipline, chiar din ciclul primar ar permite ameliorarea situației.
      Aș remarca, deasemenea, că succesul în predarea unei sau altei discipline depinde de selectarea minuțioasă a metodelor de predare-învățare. În ciclul primar una din cele mai eficiente metode rămîne a fi jocul didactic. Dacă in procesul educațional am organiza regulat jocuri didactice ce promovează modul sănătos de viață, atunci se crează condiții pentru asimilarea  mai accesibilă a materiei de studiu, ceea ce contribuie la formarea culturii pentru sănătate, deci elevii vor adopta un comportament responsabil și sănătos.

     Călăuzindu- mă de aceste idei, am promovat lecții experimentale în clasa a II-a la disciplina opțională Educația prentru sănătate. Prin intermediul jocurilor didactice, ce le practic la diferite etape ale lecției, am reușit să motivez și să mențin interesul elevilor pentru studierea noului curs.
    Pentru formarea competențelor specifice acestei discipline am selectat pentru studiere următoarele conținuturi:
I. Ce este sănătatea?  Starea de sănătate și boală.
II. Componentele sănătății
    1. Sănătatea fizică (Corpul omenesc. Igiena corporală. Microbii. Respectarea regimului zilei. Activitatea fizică și sportul.)
  2. Sănatatea mentală (Influența TV și a computatorului asupra sănătății psihice. Cum ne organizăm odihna? )
  3. Sănătatea emoțională (Emoții și sentimente. Gluma- elixirul sănătății.)
  4. Sănătatea alimentației (Alimente sănătoase. Gustări „nesănătoase”. Fructele și legumele. Rolul vitaminelor în creșterea și fortificarea sănătății. )
 III. Activități cu caracter practic.
  ( Dis-de-dimineață. Obiecte de uz personal. Unde e ajutorul? Probleme-soluții. Jocuri la aer liber. Reclame, reclame. Concurs „Alege să fii sănătos”.)
Propun in continuare cîteva din jocurile didactice elaborate:
Jocul  „Săculețul fermecat”
Scopul: însușirea normelor igienei personale.
Sarcina didactică: să numească corect obiectele de igienă personală și să indice rolul acestora în menținerea sănătății.
Materiale didactice: un săculeț în care se află următoarele obiecte: pastă de dinți, periuță de dinți, săpun, pieptene, șampon, foarfece, pilă de unghii etc.
Regula jocului: elevul numit va extrage un obiect din săculeț, denumindu-l și spunînd tot ce știe despre el.
Exemplu: Periuța de dinți. Acest obiect mă ajută să îmi îngrijesc dinții. O utilizez de 2 ori pe zi. O schimb o data la 3-4 luni etc.

Jocul: ”Regimul zilei”
Scopul: consolidarea priceperilor de organizare corectă a regimului zilei la elevii mici.
Sarcina didactica: stabilirea corespondenței dintre timpul indicat de ceasornic și elementul regimului zilei corespunzător;
Elemente de joc: elemente de surpriză, recompense pentru performanțe atinse;
Material didactic: un ceasornic obișnuit sau confecționat.
Regula jocului: să numească repede și corect elementul regimului zilei care corespunde cu ora indicată de ceasornic .Cel care greșește iese din joc. Pe ultimii 4 jucători îi așteaptă  surprize.
Desfasurarea jocului:
Jucătorii stau în picioare.Învățătorul schimbă acele ceasornicului zicînd:
Ana (numele jucatorului), e dimineață, ora …Elevul continuă…Ora 07 .00. E timpul pentru deșteptare... Dacă nu răspunde timp de 15 secunde se așează (iese din joc).Ultimii jucători sînt aplaudați și devin pe rînd conducătorii jocului.

Jocul ''Aranjați corect''
Scopul : familiarizarea elevilor cu regimul alimentar corect.
Sarcina didactică:  să aranjeze corect elementele regimului alimentar si a intervalului dintre ele.
Elemente de joc: cooperare între participanți.
Material didactic: cartonașe cu denumirile meselor principale ale zilei și a intervalului dintre ele.
Regula jocului: aranjarea conform ordinii luării meselor.
Desfasurarea jocului:
Elevii cărora li s-au repartizat cartonașe cu elementele regimului alimentar și cartonașe ce indică intervale de timp, trebuie să iasă în față și să se aranjeze corespunzător .

   Prînzul                 Cina              Peste 3 ore
                   
  Peste 3 ore                 Micul  dejun   
                                        
 Gustarea caldă la cantina școlii

Peste 5 ore                                  Peste  13 ore

          Jocul didactic „Repede și corect”
Scopul: familiarizarea cu diferite grupe de produse alimentare.
Scarcina didactică : să numească și să distingă diferite grupe de alimente .
Elemente de joc: întrecere între echipe.
Regula: fiecare echipă completează cartonașul cu derivatele cuvîntului înscris pe el. Cîștigă echipa care a scris cele mai multe cuvinte timp de 1 minut.
Desfasurarea jocului:
Copiilor li se distribuie cartonașe cu cuvintele generalizatoare.
ex :  Lapte: înghețată, chefir, iaurt, brînză,smîntînă etc.

       Legume:__________________________________

       Fructe:___________________________________

      Carne:____________________________________

Jocul didactic „Asta da! Asta nu!”
Scopul: încurajarea elevilor în identificarea comportamentelor sănătoase
Sarcina didactică: să deosebească alimentele sănătoase de cele ”nesănătoase”.
Regula jocului: dacă elevii sînt de acord cu afirmația rămîn așezați pe scaune și zic”Asta da!”, iar dacă nu sînt de acord „protestează”, prin ridicarea în picioare, zicînd „Asta nu ”.
Desfășurarea jocului: învățătorul le propune următoarele afirmații:
- Zilnic trebuie să consumăm chips-uri. (Asta nu!)
-În timpul recreațiilor mănînc numai mere și pere.(Asta da!)
- Insist ca mama să-mi cumpere cît mai des snacks-uri și hotdog-uri. (Asta nu!) etc.

       Jocurile didactice elaborate constituie un suport didactic necesar pentru realizarea conținuturilor educației pentru sănătate în ciclul primar. Promovarea modului sănătos de viață prin intermediul jocului este o strategie accesibilă pentru elevii mici ce poate influența asupra schimbării atitudinii față de sănătate.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu