vineri, 21 februarie 2014

Cum să soluţionăm conflicte?

   ARGUMENT
     În condiţiile actuale a schimbărilor de anvergură, ce au loc în societate şi în deosebi în sistemul de învăţămînt, activitatea pedagogică cere să se acorde o atenţie sporită comunicării şi soluţionării conflictelor ce apar inevitabil în acest amplu proces. Unele persoane mai consideră conflictele ca fenomene inaccesibile, greu de soluţionat şi promovează stereotipul unui singur „adevăr”, unui singur „raţionament”. Schimbările din învăţămînt confirmă găsirea unor soluţii de alternativă în diverse situaţii. Deci, conflictele fac parte din viaţa noastră şi ar fi o greşeală să le ignorăm, să le evităm sau să le amînăm. Însă soluţionarea cu succes a lor necesită cadre didactice perfecţionate, care ar putea „găsi propriul drum prin labirintul de a face faţă conflictelor”.
     În şcoală, în funcţie de actorii implicaţi, distingem următoarele tipuri de conflicte:
 dintre elevi; dintre pedagogi şi elevi; dintre pedagogi şi părinţi; dintre pedagogi.

Metoda „Urcînd pe scară”
    În scopul soluţionării situaţiilor conflictuale elev-elev e foarte important ca să formăm la elevi abilităţi de comunicare şi colaborare chiar din clasele primare. În acest scop am organizat ore de dirigenţie cu subiectele: „Comunicarea şi conflictul”, „Arta de a face faţă conflictelor”, „Fii atent la paşii tăi” etc. La aceste ore am aplicat metoda „Urcînd pe scară”, care a fost analizată cu interes şi curiozitate de elevi. 

În baza „scării” am rezolvat următoarea situaţie:
Anastasia s-a certat cu Tatiana, prietena ei cea mai bună. Fiecare dintre ele susţinea că este mai deşteaptă decît cealaltă. Am urcat paşii pe „scară” după cum urmează:
I Au recunoscut conflictul ambele fete.
II Au recunoscut sentimentele de furie, invidie, frustrare.
III Şi-au dat seama că de fapt una doreşte să nu mai fie numită cu cuvinte urîte, să rămînă prietene în continuare, îar cealaltă doreşte să fie respectată, să i se dea atenţie.
IV Au propus idei (am acceptat orice propunere a lor) prin brainstorming:
-         să plece împreună la bibliotecă, apoi acasă;
-         să nu mai provoace certuri de acest gen;
-         să-ţi ceară scuze pentru comportamentul lor.
V Au pus planul în aplicare (una-două idei).

                                        Metoda „Semaforul

      Elevii au exersat paşii în soluţionarea conflictelor şi luarea deciziilor în baza metodei ,,Semaforul”, utilizată iniţial în cadrul jocului ,,Să trecem strada”. Elevii au identificat conflicte, probleme din experienţa proprie. Regulile jocului au constat în parcurgerea tuturor celor cinci paşi propuşi. 

Jocul s-a desfăşurat în felul următor: la cuvîntul învăţătorului ,,roşu” elevii analizează problema, parcurgînd paşii înscrişi pe culoarea roşie:

I.  Opreşte-te şi gîndeşte-te!


1) Care e problema? Numeşte-o.


2) Găseşte soluţii de rezolvare (cît mai multe).


3) Compară soluţiile găsite.


II.  Decide!


La cuvîntul învăţătorului ,,galben”, elevii trebuie să se hotărască :


4) Alege soluţia optimă.


III.  Acţionează!


La cuvîntul învăţătorului ,,verde” elevii acţionează sau descriu

 cum  vor acţiona.


5) Evaluează acţiunile în raport cu consecinţele acţiunii.

      Ajunşi la culoarea verde, se consideră că au dreptul de ,, a traversa strada”. În situaţia cînd cineva din colegi nu reuşeşte să ,,traverseze”, iese din joc, ca apoi să se revină la problema nerezolvată, dar în grup. Colegii s-au încadrat cu plăcere în soluţionarea problemelor, exersînd de fiecare dată paşii în luarea deciziilor.

  Concluzie: Cooperarea, comunicarea şi dobîndirea încrederii constituie, în esenţă, pilonii ascunşi pe care se sprijină succesul soluţionării conflictelor. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu