Semințe pentru meditație:
Procesul pedagogic numai atunci este bun, cînd în el educația merge înaintea instruirii.( Ș. Amonașvili)
Activitate extracuriculară
Procesul pedagogic numai atunci este bun, cînd în el educația merge înaintea instruirii.( Ș. Amonașvili)
Activitate extracuriculară
Clasa: a IV-a ,,A”
Subiectul:,,Oricine ești- adu-ți aminte că OM
ești‘‘
Modulul: Formarea pentru înțelegerea și respectarea
valorilor fundamentale și normelor de comportare în societate.
Subcompetenţe:
- Să aprecieze manifestări de comportament etic.
Obiective operaționale:
O 1- Să explice sensul valorilor - omenie, bunătate, politețe, respect,
cinste, adevăr;
O 2- Să analizeze situațiile prezentate conform normelor acceptate de
societate;
O 3- Să selecteze proverbe corespunzătoare virtuţilor prezentate;
O 4- Să stabilească corespondenţe dintre modul de comportament prezentat şi
calităţile morale respective;
O 5- Să manifeste inițiativă în cadrul discuțiilor.
Strategii didactice:
a) Metode și tehnici: Jocul de rol, Tehnica ,,Urcînd
pe scară”, graficul T, simularea, recitarea, conversația, interviul, studiul de
caz.
b) Mijloace
didactice: revista orală (3 pagini), ”microfon” simulat, atribute adecvate
rolurilor în cadrul procesului judiciar.
c) Forma de organizare: REVISTĂ ORALĂ.
Activități preliminarii:
Clasa a fost împărțită din timp în trei grupe. Fiecare grup
a pregătit cîte o pagină
de revistă cu titlul ,,Oricine ești-
adu-ți aminte că om ești‘‘ după următorul plan:
1) Comentarea titlului paginii prin tehnica ,,Urcînd pe
scară”(explicarea cuvintelor, sinonime, antonime).
2)
Prezentarea unui text
(poezie, scenetă etc.) la temă propusă și a întrebărilor pe baza lui.
3) Selectarea şi prezentarea proverbelor, maximelor ce
promovează virtuţi şi detestă viciile.
SCENARIUL ACTIVITĂȚII:
Captarea
atenției
Învățătorul:- Elevi, ascultați atent
următoarele versuri și selectați doar acele cuvinte magice, cărora le faceți
loc la activitatea de astăzi.
Vom avea
astăzi o lecție ...
O lecție despre- omenie
O lecție despre răbdare,
O lecție despre respect,
O lecție despre trădare,
O lecție de- agonisire,
A simțului mărinimiei,
O lecție de stîrpire
A urei, cruzimei, invidiei.
O lecție de prezentare
A cinstei și carității,
O lecție pentru toți
A- ncrederii și politeței.
O lecție ce multe ne învață,
Utilă e pentru viață,
O lecție ce ne îndeamnă,
Ne-ndeamnă de bună seamă,
Printr-un sfat din popor,
Ce cu drag îl rostești
„Oricine ești adu-ți aminte că OM ești! ”
( Elena Aniță)
Înv.: Elevi, ce cuvinte magice din versurile audiate luați cu voi?
Elevii: Omenie, respect,...
Înv. : În continuare să
prezentăm REVISTA ORALĂ cu genericul anunțat. Oferim cuvînt I-lui
grup.
I-ul grup:
I pagină a
revistei se numeste ,,Omenie, bunătate”.
1) Tehnica ,,Urcînd
pe scară”:
a) - Explicați sensul acestor cuvinte.
E- Cuvîntul omenie provine de la cuvîntul OM cu
literă mare...;
b) – Găsiți sinonime.
E- Bunăvoință, compătimire, încredere, mărinimie,
bunătate etc.
c) –Gasiți antonime.
E- Răutatea, ura, invidia, cruzimea etc.
2) Dramatizarea textului ,, Modelul de bunătate”
Autorul:- La o lecţie învăţătorul le ceru elevilor
să găsească in natură un model al bunătăţii.
I elev:- Pomul e un model al bunătăţii. El ne
oferă vara umbră, toamna rod, iarna lemn de foc.
Al II-lea elev:- Soarele...
(Elevii numesc mai multe modele şi le
argumentează: izvorul, drumul, ...)
· Întrebări pentru colegi:
- Urcaţi ,,Treptele bunătăţii ” şi determinaţi pe ce treaptă vă aflaţi.
- Cum înţelegeţi versurile: ,, Omul e bogat anume, prin
vorbe şi fapte bune” ?
- Cum credeţi , ce legătură are bunăatea cu omenia?- Urcaţi ,,Treptele bunătăţii ” şi determinaţi pe ce treaptă vă aflaţi.
Fii peste măsură de bun! Omenia
Fii nespus de bun! Mărinimia
Fii cel mai bun! Nobleţea
Fii foarte bun! Succesul
Fii bun! Respectul
3)Proverbe şi maxime despre
omenie, bunătate:
Ø Din om bun lucru bun iese.
Ø Omul se îndreaptă după
oameni.
Ø Fă-te luntre şi punte de
vrei să fii om.
Ø E mai scumpă omenia decît
avuţia.
Ø Ce folos că tatăl tău a
fost domn, dacă tu nu eşti om.
Ø Cu un om bun nu se poate
întîmpla nimic rău nici în viaţă, nici după moarte (Platon)
Ø Cel care face un bine
trebuie să uite imediat, iar cel care îl primeşte trebuie să nu-l uite
niciodată.
· Urmează comentarii pe baza proverbelor şi
maximelor prezentate:
-
Ce învaţăminte desprindem din aceste proverbe?
- Care din proverbe l-ai putea considera ca o
călăuză ăn viaţă? De ce?
Al II-lea
grup:
- Noi vom prezenta pagina a doua a revistei orale ,,Politeţe, respect”.
- Noi vom prezenta pagina a doua a revistei orale ,,Politeţe, respect”.
1)
(Elevii în baza tehnicii ,,Urcînd pe scară” explică
aceste cuvinte, găsesc sinonime, antonime pentru cuvintele politeţe, respect .)
2)
Dramatizare: ,,Povestea păsărilor”
Autorul: La o adunare a păsărilor
apăru următoarea discuţie:
Pasărea 1: Cît e de rău că noi nu
ştim deloc să cîntăm.
Pasărea 2: Am auzit că departe
–departe trăieşte un bătrîn înţelept care îi învaţă pe toţi a cînta.
Pasărea 3: Eu propun să-i trimitem
încolo pe cocostîrc şi privighetoare, să controleze dacă e adevărat.
Pasărea 1: Zburaţi cocostîrc şi
privighetoare la bătrînul înţelept să vă înveţe a cînta, iar la întoarcere ne
veţi învăţa şi pe noi.
Autorul: De bătrîn se apropie
mai întîi cocostîrcul.
Cocostîrcul: M-am grăbit să ajung
primul. Ard de nerăbdare să devin primul muzicant din lume. (Intră fără a bate
la uşă).
- Ei, moşnege, învaţă- mă mai repede a cînta !
- Ei, moşnege, învaţă- mă mai repede a cînta !
Bătrînul: Măi, măi, măi! ( Se
ridică, îl apucă pe cocostîrc de-o aripă, şi-l scoate după uşă, dojenindu-l:
-Cum se poate să te porţi aşa? Uită-te ce trebuia să faci!
Autorul: Bătrînul bate la uşă, o
deschide, intră şi se aşează. Cocostîrcul moţăie din cap şi neînţelegîndu-l pe
bătrîn strigă bucuros:
Cocostîrcul: Am înţeles!Tuc! Tuc!
Aceasta şi este muzica.
Autorul: Apare privighetoarea.
Bate încet la uşa bătrînului.
Bătrînul: Cine-i acolo? Intră!
Privighetoarea: Bună ziua domnule
învăţător! Scuzaţi-mă că vă deranjez. Eu sînt privighetoarea. Am venit cu o
rugăminte mare la Dumneavoastră. Să mă învăţaţi a cînta.
Bătrînul: Bună ziua , dragă
păsăruică. Bine, eu te voi învăţa a cînta atît de frumos încît să placă
tuturor. Pentru aceasta însă trebuie să lucrezi mult, insistent, să fii
străduitoare şi răbdătoare.
Privighetoarea: Îmi voi da toată toată
străduinţa domnule învăţător! Voi face tot ce mi se cere.
Autorul: Cocostîrcul trece de la o
pasăre la alta, bate cu ciocul şi zice:
Cocostîrcul: Ascultaţi, ascultaţi!
Iată cum se cîntă! Tuc, tuc! Aceasta este muzica adevărată! Dacă nu mă credeţi întrebaţi-l
pe bătrînul înţelept.
Bătrînul: Taci, lăudărosule! Tu
n-ai vrut să înveţi de la mine. Eleva mea adevărată este privighetoarea. Ea a
depus toate eforturile pentru a învăţa să cînte cu adevărat.
· Urmează discuţii pe baza celor prezentate:
Graficul T
Pro Contra
a) Aduceţi argumente în
favoarea /defavoarea cocostîrcului.
b) Aduceţi argumente în
favoarea /defavoarea privighetorii.
Elevii aduc argumente că s-a manifestat respect şi
politeţe din partea personajelor, alţii sînt contra.
3) Proverbe
şi maxime despre politeţe, respect:
Ø Buna cuviinţă pe buze şi
mîna la pălărie nu costă nimic. Şi sînt şi bune, şi frumoase oricînd.
Ø Respectă şi vei fi
respectat. ...
· Urmează comentarii pe baza proverbelor şi
maximelor prezentate:
- Ce învaţăminte desprindem din aceste proverbe?
- Ce învaţăminte desprindem din aceste proverbe?
- Care din proverbe l-ai putea considera ca o
călăuză în viaţă? De ce?
Al III-a grup:
Se prezintă pagina ,,Cinste, adevăr”.
1)
Se explică şi se comentează aceste valori (metoda
,,Urcînd pe scară”).
2)
Prezentarea procesului judiciar ,,Pedepsirea necinstei”
de Toma Mareş
Roluri: judecătorul, procurorul, secretarul
(grafierul), reclamante- Cinstea şi Stela Mîndru, avocatul acuzării, Vasile
Dreptu (martor al acuzării), Dan Şterpelici (acuzatul), avocatul apărării, Gica
Trîncu (martor al apărării), Maria (mama lui Dan).
Desfăşurarea şedinţei de judecată:
Grefierul face apelul la ordinea judecătorului.
Judecătorul: Să se dea citire
actului de acuzare.
Procurorul: Reclamanta Cinstea
cheamă în judecată pe sus- numitul Dan Şterpelici, elev în clasa a IV- a pentru
delictul de furt al muncii colegei sale, Stela Mîndru, aducîndu-i importante
prejudicii morale. Ce s-a petrecut de fapt? Eleva Stela Mîndru trebuia să
prezinte o compunere pentru a-i încheia media. La ora de limbă română şi-a
căutat zadarnic caietul, căci dispăruse. Profesorul fiind principial a notat-o
cu nota 2. Spre marea ei surprindere şi-a auzit compunerea citită de colegul
ei, Dan Şterpelici, care trebuia să-şi corecteze media. Stela a protestat
zadarnic. Dan avea scrisă compunerea în caiet, iar caietul său nicăieri. La a doua
recreaţie o fată din clasa paralelă a găsit caietul Stelei pe un pervaz de
fereastră. Întorcîndu-i-l Stelei a constatat că tema lipseşte. Învăţătorul nu
i-a putut anula media. În felul acesta nedreptatea a triumfat. În scopul de a
restabili adevărul Cinstea a intentat acţiune împotriva lui Dan.
Judecătorul: Acuzat, eşti de acord
cu învinuirea adusă?
Dan
Şterpelici: -Bineînţeles că nu. Stela nu are nici o probă că eu i-am luat caietul şi
i-am rupt foile.
Judecătorul: Se aprobă!
Avocatul apărării: Clientul meu care e cam
slăbuţ la română, s-a străduit să scrie o compunere bună şi a reuşit. Obiectiv,
profesorul l-a notat cu 9.
(În continuare se demonstrează cu ajutorul martorilor acuzării că într-adevăr
Dan Şterpelici a smuls foile. Astfel a triumfat Adevărul, Cinstea şi
Corectitudinea).
· Urmează discuţii pe baza procesului judiciar:
Graficul T
Pro Contra
Aduceţi argumente în favoarea /defavoarea reclamantei Stela Mîndru .
Aduceţi argumente în favoarea /defavoarea acuzatului Dan Şterpelici.
Ce învaţăminte desprindem din această intîmplare?
Am întîlnit în clasă astfel de situaţii? În baza căror valori am luat
deciziile? (adevăr, onestitate)
3)Proverbe şi maxime:
Ø Cinstea e cum şi-o face
omul.
Ø Adevărul n-are teamă de
judecată.
Ø Nu călca adevărul în
picioare dacă vrei să ai trecere la oameni.
Ø Omul cinstit se ţine de
cuvînt.
Ø De cel ce minţeşte lumea
se fereşte.
Urmează comentarii pe baza proverbelor şi
maximelor prezentate:
- Ce învaţăminte desprindem din aceste proverbe?
- Ce învaţăminte desprindem din aceste proverbe?
- Care din proverbe l-ai putea considera ca o
călăuză ăn viaţă? De ce?
Bilanţul activităţii
· Se interpretează cîntecul
,,Cine-i om de omenie” :
1. Cine-ajunge măricel
Îşi alege-un drum şi el,
Cine are drumul său
Nu se teme nici de-un rău.
Refren:
Cine de cuvînt se ţine
Nu dă cinstea pe ruşine.
Cine chibzuieşte-n pace
Nici un rău nu poate face.
2. Cine face-un lucru rău
Cade tot în
capul său
Cine-i om de omenie
De nevoi n-o
să mai ştie.
· Care sînt impresiile şi
opiniile voastre despre activitatea de astăzi?
Am înţeles ...
M-a bucurat comportamentul ...
M-a întristat comportamentul ...
Tendinţele mele pe viitor vor fi ...
NoVCasino Casino - NOVCASINO.COM
RăspundețiȘtergereNoVCasino.com offers a no deposit bonus of 100% up poormansguidetocasinogambling.com to https://febcasino.com/review/merit-casino/ €150. No novcasino Deposit jancasino.com Bonus is given to new players only. No deposit bonuses expire