sâmbătă, 22 februarie 2014

,,Oricine ești- adu-ți aminte că OM ești‘‘

Semințe pentru meditație: 
Procesul pedagogic numai atunci este bun, cînd în el educația merge înaintea instruirii.( Ș. Amonașvili)

Activitate extracuriculară

Clasa: a IV-a ,,A”
Subiectul:,,Oricine ești- adu-ți aminte că OM ești‘‘
Modulul:  Formarea pentru înțelegerea și respectarea valorilor fundamentale și normelor de comportare în societate.
Subcompetenţe:
- Să aprecieze manifestări de comportament etic.
Obiective operaționale:
O 1- Să explice sensul valorilor - omenie, bunătate, politețe, respect, cinste, adevăr;
O 2- Să analizeze situațiile prezentate conform normelor acceptate de societate;
O 3- Să selecteze proverbe corespunzătoare virtuţilor prezentate;
O 4- Să stabilească corespondenţe dintre modul de comportament prezentat şi calităţile morale respective;
O 5- Să manifeste inițiativă în cadrul discuțiilor.

Strategii didactice:
a)     Metode și tehnici: Jocul de rol, Tehnica ,,Urcînd pe scară”, graficul T, simularea, recitarea, conversația, interviul, studiul de caz.
b) Mijloace didactice: revista orală (3 pagini), ”microfon” simulat, atribute adecvate rolurilor în cadrul procesului judiciar.
c)     Forma de organizare: REVISTĂ ORALĂ.

               Activități preliminarii:
      Clasa a fost împărțită din timp în trei grupe. Fiecare grup a pregătit cîte o pagină
 de revistă cu titlul ,,Oricine ești- adu-ți aminte că om ești‘‘ după următorul plan:
1) Comentarea titlului paginii prin tehnica ,,Urcînd pe scară”(explicarea cuvintelor, sinonime, antonime).
2)    Prezentarea unui text (poezie, scenetă etc.) la temă propusă și a întrebărilor pe baza lui.
3)    Selectarea şi prezentarea proverbelor, maximelor ce promovează virtuţi şi detestă viciile.
                        SCENARIUL ACTIVITĂȚII:
   Captarea atenției
Învățătorul:- Elevi, ascultați atent următoarele versuri și selectați doar acele cuvinte magice, cărora le faceți loc la activitatea de astăzi.
 Vom avea astăzi o lecție ...           

O lecție despre- omenie           
 O lecție despre răbdare,
 O lecție despre respect,
 O lecție despre trădare,
 O lecție de- agonisire,
 A simțului mărinimiei,
O lecție de stîrpire
A urei, cruzimei, invidiei.
O lecție de prezentare
A cinstei și carității,  
O lecție pentru toți
A- ncrederii și politeței.
O lecție ce multe ne învață,
Utilă e pentru viață,
O lecție ce ne îndeamnă,
Ne-ndeamnă de bună seamă,
Printr-un sfat din popor,
Ce cu drag îl rostești
„Oricine ești adu-ți aminte că OM ești! ”
                                                                  ( Elena Aniță)

Înv.:  Elevi, ce cuvinte magice  din versurile audiate luați cu voi?
Elevii:  Omenie, respect,...
Înv. : În continuare să prezentăm REVISTA ORALĂ cu genericul anunțat. Oferim cuvînt  I-lui grup.
I-ul grup:
 I pagină a revistei se numeste ,,Omenie, bunătate”.
1)  Tehnica ,,Urcînd pe scară”:
a) - Explicați sensul acestor cuvinte.
E- Cuvîntul omenie provine de la cuvîntul OM cu literă mare...;
b) – Găsiți sinonime.
E- Bunăvoință, compătimire, încredere, mărinimie, bunătate etc.
c) –Gasiți antonime.
E- Răutatea, ura, invidia, cruzimea etc.

2) Dramatizarea textului ,, Modelul de bunătate”
Autorul:- La o lecţie învăţătorul le ceru elevilor să găsească in natură un model al bunătăţii.
I elev:- Pomul e un model al bunătăţii. El ne oferă vara umbră, toamna rod, iarna lemn de foc.
Al II-lea elev:- Soarele...
(Elevii numesc mai multe modele şi le argumentează: izvorul, drumul, ...)

 ·  Întrebări pentru colegi:
-  Cum înţelegeţi versurile: ,, Omul e bogat anume, prin vorbe şi fapte bune” ?
 Cum credeţi , ce legătură are bunăatea cu omenia?
- Urcaţi ,,Treptele bunătăţii ” şi determinaţi pe ce treaptă vă aflaţi.

Fii peste măsură de bun!                          Omenia
Fii nespus de bun!                        Mărinimia
Fii cel mai bun!                 Nobleţea
Fii foarte bun!         Succesul
Fii bun!      Respectul

3)Proverbe şi maxime despre omenie, bunătate:
Ø     Din om bun lucru bun iese.
Ø     Omul se îndreaptă după oameni.
Ø     Fă-te luntre şi punte de vrei să fii om.
Ø     E mai scumpă omenia decît avuţia.
Ø     Ce folos că tatăl tău a fost domn, dacă tu nu eşti om.
Ø     Cu un om bun nu se poate întîmpla nimic rău nici în viaţă, nici după moarte (Platon)
Ø     Cel care face un bine trebuie să uite imediat, iar cel care îl primeşte trebuie să nu-l uite niciodată.
 ·  Urmează comentarii pe baza proverbelor şi maximelor prezentate:
-         Ce învaţăminte desprindem din aceste proverbe?
- Care din proverbe l-ai putea considera ca o călăuză ăn viaţă? De ce?
Al II-lea grup:
-     Noi vom prezenta pagina a doua a revistei orale ,,Politeţe, respect”.
1)    (Elevii în baza tehnicii ,,Urcînd pe scară” explică aceste cuvinte, găsesc sinonime, antonime pentru cuvintele politeţe, respect .)
2)    Dramatizare: ,,Povestea păsărilor”
Autorul: La o adunare a păsărilor apăru următoarea discuţie:
Pasărea 1: Cît e de rău că noi nu ştim deloc să cîntăm.
Pasărea 2: Am auzit că departe –departe trăieşte un bătrîn înţelept care îi învaţă pe toţi a cînta.
Pasărea 3: Eu propun să-i trimitem încolo pe cocostîrc şi privighetoare, să controleze dacă e adevărat.
Pasărea 1: Zburaţi cocostîrc şi privighetoare la bătrînul înţelept să vă înveţe a cînta, iar la întoarcere ne veţi învăţa şi pe noi.
Autorul: De bătrîn se apropie mai întîi cocostîrcul.
Cocostîrcul: M-am grăbit să ajung primul. Ard de nerăbdare să devin primul muzicant din lume. (Intră fără a bate la uşă).
-    Ei, moşnege, învaţă- mă mai repede a cînta !
Bătrînul: Măi, măi, măi! ( Se ridică, îl apucă pe cocostîrc de-o aripă, şi-l scoate după uşă, dojenindu-l:
-Cum se poate să te porţi aşa? Uită-te ce trebuia să faci!
Autorul: Bătrînul bate la uşă, o deschide, intră şi se aşează. Cocostîrcul moţăie din cap şi neînţelegîndu-l pe bătrîn strigă bucuros:
Cocostîrcul: Am înţeles!Tuc! Tuc! Aceasta şi este muzica.
Autorul: Apare privighetoarea. Bate încet la uşa bătrînului.
Bătrînul: Cine-i acolo? Intră!
Privighetoarea: Bună ziua domnule învăţător! Scuzaţi-mă că vă deranjez. Eu sînt privighetoarea. Am venit cu o rugăminte mare la Dumneavoastră. Să mă învăţaţi a cînta.
Bătrînul: Bună ziua , dragă păsăruică. Bine, eu te voi învăţa a cînta atît de frumos încît să placă tuturor. Pentru aceasta însă trebuie să lucrezi mult, insistent, să fii străduitoare şi răbdătoare.
Privighetoarea: Îmi voi da toată toată străduinţa domnule învăţător! Voi face tot ce mi se cere.
Autorul: Cocostîrcul trece de la o pasăre la alta, bate cu ciocul şi zice:
Cocostîrcul: Ascultaţi, ascultaţi! Iată cum se cîntă! Tuc, tuc! Aceasta este muzica adevărată! Dacă nu mă credeţi întrebaţi-l pe bătrînul înţelept.
Bătrînul: Taci, lăudărosule! Tu n-ai vrut să înveţi de la mine. Eleva mea adevărată este privighetoarea. Ea a depus toate eforturile pentru a învăţa să cînte cu adevărat.

 ·  Urmează discuţii pe baza celor prezentate:
Graficul T
Pro                                Contra      
   
a)     Aduceţi argumente în favoarea /defavoarea cocostîrcului.
b)    Aduceţi argumente în favoarea /defavoarea privighetorii.
Elevii aduc argumente că s-a manifestat respect şi politeţe din partea personajelor, alţii sînt contra.
3) Proverbe şi maxime despre politeţe, respect:
Ø     Buna cuviinţă pe buze şi mîna la pălărie nu costă nimic. Şi sînt şi bune, şi frumoase oricînd.
Ø     Respectă şi vei fi respectat.  ...

 ·  Urmează comentarii pe baza proverbelor şi maximelor prezentate:
-   Ce învaţăminte desprindem din aceste proverbe?
- Care din proverbe l-ai putea considera ca o călăuză în viaţă? De ce?
Al III-a grup:
Se prezintă pagina ,,Cinste, adevăr”.
1)    Se explică şi se comentează aceste valori (metoda ,,Urcînd pe scară”).
2)    Prezentarea procesului judiciar ,,Pedepsirea necinstei” de Toma Mareş
Roluri: judecătorul, procurorul, secretarul (grafierul), reclamante- Cinstea şi Stela Mîndru, avocatul acuzării, Vasile Dreptu (martor al acuzării), Dan Şterpelici (acuzatul), avocatul apărării, Gica Trîncu (martor al apărării), Maria (mama lui Dan).

Desfăşurarea şedinţei de judecată:
Grefierul face apelul la ordinea judecătorului.
Judecătorul:  Să se dea citire actului de acuzare.
Procurorul: Reclamanta Cinstea cheamă în judecată pe sus- numitul Dan Şterpelici, elev în clasa a IV- a pentru delictul de furt al muncii colegei sale, Stela Mîndru, aducîndu-i importante prejudicii morale. Ce s-a petrecut de fapt? Eleva Stela Mîndru trebuia să prezinte o compunere pentru a-i încheia media. La ora de limbă română şi-a căutat zadarnic caietul, căci dispăruse. Profesorul fiind principial a notat-o cu nota 2. Spre marea ei surprindere şi-a auzit compunerea citită de colegul ei, Dan Şterpelici, care trebuia să-şi corecteze media. Stela a protestat zadarnic. Dan avea scrisă compunerea în caiet, iar caietul său nicăieri. La a doua recreaţie o fată din clasa paralelă a găsit caietul Stelei pe un pervaz de fereastră. Întorcîndu-i-l Stelei a constatat că tema lipseşte. Învăţătorul nu i-a putut anula media. În felul acesta nedreptatea a triumfat. În scopul de a restabili adevărul Cinstea a intentat acţiune împotriva lui Dan.
Judecătorul: Acuzat, eşti de acord cu învinuirea adusă?
Dan Şterpelici: -Bineînţeles că nu. Stela nu are nici o probă că eu i-am luat caietul şi i-am rupt foile.
Avocatul apărării: Îmi permiteţi onorată instanţă?
Judecătorul: Se aprobă!
Avocatul apărării:  Clientul meu care e cam slăbuţ la română, s-a străduit să scrie o compunere bună şi a reuşit. Obiectiv, profesorul l-a notat cu 9.
(În continuare se demonstrează cu ajutorul martorilor acuzării că într-adevăr Dan Şterpelici a smuls foile. Astfel a triumfat Adevărul, Cinstea şi Corectitudinea).

 ·  Urmează discuţii pe baza procesului judiciar:
 Graficul T
Pro                                Contra          

Aduceţi argumente în favoarea /defavoarea reclamantei Stela Mîndru  .
Aduceţi argumente în favoarea /defavoarea acuzatului Dan Şterpelici.
Ce învaţăminte desprindem din această intîmplare?
Am întîlnit în clasă astfel de situaţii? În baza căror valori am luat deciziile? (adevăr, onestitate)
3)Proverbe şi maxime:
Ø     Cinstea e cum şi-o face omul.
Ø     Adevărul n-are teamă de judecată.
Ø     Nu călca adevărul în picioare dacă vrei să ai trecere la oameni.
Ø     Omul cinstit se ţine de cuvînt.
Ø     De cel ce minţeşte lumea se fereşte.

Urmează comentarii pe baza proverbelor şi maximelor prezentate:
-    Ce învaţăminte desprindem din aceste proverbe?
- Care din proverbe l-ai putea considera ca o călăuză ăn viaţă? De ce?

      Bilanţul activităţii
 ·    Se interpretează cîntecul ,,Cine-i om de omenie” :

1. Cine-ajunge măricel
Îşi alege-un drum şi el,
Cine are drumul său
Nu se teme nici de-un rău.
          Refren:
Cine de cuvînt se ţine
Nu dă cinstea pe ruşine.
Cine chibzuieşte-n pace
Nici un rău nu poate face.

2. Cine face-un lucru rău
 Cade tot în capul său
Cine-i om de omenie
 De nevoi n-o să mai ştie.

  ·  Care sînt impresiile şi opiniile voastre despre activitatea de astăzi?
  Am înţeles ...
M-a bucurat comportamentul ...
M-a întristat comportamentul ...
Tendinţele mele pe viitor vor fi ...







Un comentariu:

  1. NoVCasino Casino - NOVCASINO.COM
    NoVCasino.com offers a no deposit bonus of 100% up poormansguidetocasinogambling.com to https://febcasino.com/review/merit-casino/ €150. No novcasino Deposit jancasino.com Bonus is given to new players only. No deposit bonuses expire

    RăspundețiȘtergere