Materiale, proiecte didactice

        Metoda ,,Floarea literară"



Din creația elevilor 




Proiect didactic al activității extracurriculare

Subiectul: ,,Hai la drum, dar nu oricum!”

Clasa: a IV-a A

Scopul activităţii:
-         Promovarea cunoaşterii sensului şi semnificaţiei unor concepte şi norme din sfera traficului rutier;
-         Educarea capacităţii de a manifesta un comportament disciplinat şi preventiv pe drumurile publice prin respectarea şi aplicarea în situaţii diverse a unor cunoştinţe privind normele de educaţie rutieră cunoscute

Obiective:

O 1- Să definească termeni specifici Codului Rutier;
O 2- Să recunoască semnificaţia indicatoarelor rutiere principale;
O 3- Să formuleze reguli de circulaţie şi de joacă în baza imaginilor;
O 4- Să exemplifice cazuri de încălcare a regulilor de circulaţie;
O 5- Să manifeste cooperare şi iniţiativă în cadrul activităţii în echipă;
 O6- Să-şi dezvolte interesul şi motivaţia pentru cunoasterea şi aplicarea regulilor     circulaţiei rutiere;

Strategii didactice:
a)     Metode și tehnici: Exerciţiul, simularea, recitarea, conversația, observarea, studiul de caz, jocul de rol.
b) Mijloace didactice: indicatoare rutiere,proiector , computator , fişe distributive, indicatoare, cerculeţe verzi, galbene şi roşii pentru apreciere, diplome de merit şi permise de bun participant la trafic, atribute adecvate pentru marcarea străzii.
c)     Forma de organizare: concurs pe staţii.

Resurse informaţionale :
1. Gheorghediac I , Strada- prieten sau duşman. Manual de educaţie rutieră pentru clasele I- IV. Aramis.            
2. Miron, I., Eu şi strada. Securitatea la trafic. Liceum, 2011.
3. Securitatea traficului rutier. Curicculum şcolar pentru clasele I-a –a IX-a.  Chişinău, 2006.
4. www.didactic.ro
               Activități preliminarii:

      Clasa a fost împărțită în două echipe: Pietonii şi Pasagerii.
Fiecare echipă a pregătit din timp următoarele activităţi :
1 ) Prezentarea echipei prin poezii,cintece,dramatizări etc.,ţinînd cont de  temă şi denumirea aleasă.
 2 ) Confecţionarea de către fiecare echipă a cîte două indicatoare rutiere.
3 ) Observarea încălcărilor de circulaţie  pe drumurile din localitate şi improvizarea lor, fără a folosi limbajul verbal.
 4 ) Pregătirea ghicitorilor în legătură cu circulaţia rutieră.
 5 ) Realizarea unei gazete de perete netradiţionale şi a emblemelor corespunzătoare denumirii echipei.                    

SCENARIUL ACTIVITĂȚII:
    Se anunţă denumirea echipelor ce vor concura. Se explică modul de desfăşurare a concursului şi  criteriile de apreciere. Se prezintă juriul. Se anunţă că în calitate de suporteri vor fi elevii claselor primare.
Cuvîntul dirigintelui:
-         Hai la drum, dar nu oricum! Ne pornim pe o rută necunoscută, dar cu multe popasuri în diferite staţii. De obicei, în staţii se aşteaptă mijloacele de transport, dar noi astăzi nu vom irosi timpul înzadar aşteptînd, ci vom repeta ceea ce am însuşit elementar la cursul Securitatea traficului rutier din clasa întîi pînă în prezent. Fiecare staţie are o denumire ce ne va sugera şi proba respectivă a concursului.
           Hai la drum, dar nu oricum!
            Ci să poposim acum
            În  I- a staţie, ce ne anunţă:
              Hai să facem cunoştinţă! 

Să facem cunoştinţă cu fiecare echipă  ce se va prezenta prin poezii,cintece, dramatizări etc., ţinînd cont de  temă şi denumirea aleasă.

Crîmpee din prezentarea echipei: Pietonii
La concurs venim acum
,,Hai la drum, dar nu oricum!”
Noi deja ne şi pornim
Pietonii ne numim.

- Sînt un simplu pieton,
Merg pe trotuare de beton
La scoala vesel cand pornesc,
Sunt foarte-atent, nu ma grabesc
Si merg pe jos, sunt pieton!

- Pe strada nu ma joc sotron,
Nu fug si nu strig zgomotos,
Resturi, hartii n-arunc pe jos
Sunt un model de pieton!

- Imi place strada cu al ei zvon
Eu merg pe largile-i trotuare
Si sunt atent la traversare,
Sunt mandru ca sunt pieton!
   
Cîntecul Corect întruna circulăm
Versurile: Nicuşor Constantinescu, Muzica: Ştefan Andronic
Corect întruna circulăm
De-i vreme caldă sau geroasă
Spre şcoală-n grabă cnd plecăm
Şi cănd venim apoi acasă.

Şi chiar atunci cănd ne jucăm
La circ cînd mergem sau la teatru
Atenţi sîntem şi circulăm
Cu ochii aţintiţi în patru.

De mici noi Codul Rutier
Îl învăţăm cu drag şi-n voie
Că-n sat, oraş sau cartier
Avem mereu de el nevoie.

Prezentarea echipei: Pasagerii
  O echipă am format
Pasagerii ne numim
Şi-n transport dacă urcăm
Multe reguli noi mai ştim.

Aşteptăm autobusul
Doar şi doar pe trotuar
În salon dacă urcăm
 Nu ne comportăm bizar.

Pe maturi îi respectăm
Locul repede cedăm.
Ne pregătim de ieşire
Fără grabă şi- mbrîncire.

Înainte să cîntăm
Sperăm că v-am demonstrat
Că noi stim să circulăm
Cît de cît civilizat.
Cîntecul La plimbare
Versurile: Elena Dragoş, Muzica: Daria Radu.

Să mă plimbe cu maşina
M-a luat nenea Istrate,
Dar, cînd vrui să stau în faţă,
El mi-a spus :,, I-a loc în spate!”
El mi-a spus, El mi-a spus,
El mi-a spus:,, I-a loc în spate!”
                 Refren:
Tu-tu-tu-tu,  tu-tu-tu-tu!
Şi înţeleg prea bine ...
Tu-tu-tu-tu,  tu-tu-tu-tu!
Aşa doar se cuvine.

Ştiu doar bine, eşti cuminte,
Vrei lîngă şofer să stai,
Dar n-ai voie, ţine minte,
Doisprezece ani nu ai.
Ştiu că n-ai , ştiu că n-ai
Doisprezece ani nu ai.

staţia a II-a :  Vocabular rutier
Cuvîntul dirigintelui:
            Hai la drum, dar nu oricum!
            Să facem popas acum
            Într-o staţie- model
            Cu denumirea: Vocabular rutier
Condiţia probei: fiecare participant va extrage o fişă cu unul din termenii rutieri şi îl va explica imediat. Cine greşeşte sau nu ştie – aduce echipei  o penalizare , adică un cerculeţ roşu. La final pentru fiecare cerculeţ roşu se va scădea cîte un punct., cerculeţul galben nu valorează nimic, iar pentru fiecare cerc verde se va adăuga cîte un punct.
 Vin pe rînd cîte un membru din echipă pînă trec toţi participanţii la concurs.
Participant la trafic                                     Semafor
 Drum public                                                Zebră
 Trotuar                                                         Conducător de vehicul
 Parte carosabilă                                            Indicator
 Pieton                                                           Intersecţie       
 Agent de circulaţie                                       Staţie 
 Pasager                                                         Accident rutier       
 Sens de circulaţie                                         Vehicul
 Traversare                                                     Circulaţie rutieră   
 Axa drumului                                                Marcaj rutier                 
  Bandă de circulaţie                                       Stradă

Staţia a III-a:  Fals sau Adevărat?  
     Cuvîntul dirigintelui:
În staţia următoare
Veţi fi puşi la încercare
Ea întreabă ne- ncetat
E Fals sau Adevărat?
La proiector apar pe rînd următoarele afirmaţii:
1) La noi în localitate majoritatea intersecţiilor sînt dirijate                             A   F 
2) Pentru a conduce bicicleta pe drumurile publiceeste necesar permis de conducere, ce se eliberează la vîrsta de 14 ani                                                  A   F.                                                                 
3) Autovehiculele trebuie să circule pe partea dreaptă a carosabilului .           A   F     
4) La oraşe sînt mai multe indicatoare şi marcaje rutiere deoarece circulă foarte multe vehicule şi pietoni                                                                                     A   F.                                                                                                       
5) Acest semn ( un triunghi roşu cu o bicicletă) este un indicator deinterzicere deoarece e încadrat într-un triunghi roşu                                                         A   F.                                                                                  
6) În afara localităţilor pietonii trebuie să circule pe trotuare sau potecă       A   F.              

Elevii analizează apoi la comanda dirigintelui  ridică indicatorul verde pentru Adevărat şi indicatorul roşu pentru Fals.

 Staţia a IV-a:  Atenţie la ... neatenţie!
    Cuvîntul dirigintelui:
Următoarea staţie
Fără nici o intenţie
 Se numeşte bizar
  Atenţie la ... neatenţie!
Timp de 2 săptămîni elevii fiecărei echipe au observat încălcări a regulilor de circulaţie pe drumurile satului şi au selectat şi pregătit pentru prezentare două situaţii. Echipele prezintă pe rînd situaţiile cu încălcări, iar echipa adversară numeşte greşelile, explică şi demonstrează cum trebuia corect de circulat în situaţia dată.
Situaţiile ( cu greşeli ) selectate de elevi:
-         Traversarea incorectă a intersecţiei din centrul satului;
-         Deplasarea pe partea carosabilă a pietonilor în cazul cînd sînt trotuare;
-         Deplasarea pietonilor în cazul că nu sînt trotuare pe partea dreaptă a drumului;
-         Deplasarea pietonilor pe partea stîngă a trotuarului.

 Staţia a V-a :  Atenţi la indicatoare!
        Cuvîntul dirigintelui:
Semne bune strada are,
Deci, staţia următoare
Vă- ndeamnă pe fiecare
Atenţi la indicatoare!
a) Din timp fiecare echipă a pregătit cîte două indicatoare ce le prezintă echipei adversare  pentru a le recunoaşte.
b) La proiector se prezintă pe rînd trei indicatoare. Fiecare echipă scrie denumirea, apoi o prezintă.
  Se apreciază atît confecţionarea , cît şi recunoaşterea indicatoarelor.

Staţia a VI-a:  Unde ne putem juca ?
         Cuvîntul dirigintelui:
Sper că ştiţi să vă jucaţi
Fără să v-accidentaţi.
Următoarea-i staţia:
Unde ne putem juca ?
    Fiecărei echipe i se propune cîte o planşă pe care sînt reprezentaţi copii ce se joacă în locuri periculoase (I-  copiii se joacă pe carosabil cu mingea şi un copil a căzut sub roata maşinii; a II-a – copiii se dau cu săniuţa lîngă carosabil şi au ajuns în mijlocul drumului în faţa unei maşini ).
Condiţia probei : Fiecăre echipă trebuie timp de 5 minute să alcătuiască o povestire care să includă şi  două reguli privitor la locul de joacă al copiilor.
Se va aprecia fiecare regulă aparte.

  Staţia a VII-a : Reguli pentru biciclişti
Cuvîntul dirigintelui:

Biciclist nu-i rău să fii
Dar multe trebuie să ştii
Iată staţia, nu fiţi trişti:
Reguli pentru biciclişti.
   Condiţia probei: Fiecăre echipă primeşte cîte o fişă în care trebuie să completeze următoarele reguli:
1)  O bicicletă bine echipată trebuie să fie dotată cu : ... , ... , ..., ... 
2) Copiii ce nu au atins vîrsta de 14 ani nu au dreptul să circule pe drumurile publice, de aceea ei pot învăţa să circule corect în următoarele locuri:  ... , ... , ..., ... 
3)  Înainte de a porni bicicleta trebuie ...
4)  Intenţia de a ne opri din mersul pe bicicletă o aducem la cunoştinţa celorlalţi participanţi la trafic prin ...
5) Dacă biciclistul doreşte să schimbe direcţia mersului, el va semnaliza virajele:
 a) la stînga – prin ...
 b) la dreapta – prin ...
După completare se citeşte pe rînd răspunsul la cîte o întrebare, apoi apare răspunsul corect la proiector şi în baza lui se fac aprecieri.
Răspunsuri corecte:
1)    ... frînă, sonerie, oglindă, scăunel special pentru pasageri, far cu lumină albă în faţă, far cu lumină roşie pe aripa din spate.
2)    ... în curtea casei, în parc, pe stadion, pe terenuri de sport, pe toloacă, pe drumuri sigure unde nu circulă transport.
3)    ... – să ne asigurăm din faţă şi din spate;
                    - să semnalăm punerea în mişcare a bicicletei prin întinderea
                 orizontală a braţului stîng.
4)    ... balansarea braţului drept în plan vertical.
5)    ... a) ... întinderea braţului stîng întins orizontal.
... b)...  întinderea  braţului drept întins orizontal.
Staţia a VIII-a: Hai cu toţii la oraş!
       Cuvîntul dirigintelui:
Deşi locuim la sat,
Nu e lucru de mirat-
La oraş ades plecăm
Şi cu greu ne-orientăm.
Căci, strada este ca o carte,
Numai cine o învaţă
Merge sigur mai departe
Şi se bucură de viaţă.
Fiţi atenţi, nu fiţi poznaşi,
Căci staţia următoare
Vă îndeamnă-n grabă mare:
Hai cu toţii la oraş!
Condiţia probei: Să se prezinte emblemele,  gazetele de perete netradiţionale.
Se apreciază:
a)     Emblema mică
b)    Emblema-gazetă ( modul de confecţionare netradiţional )
Originalitatea prezentării gazetei (utilizînd jocul de rol).
Echipa Pietonii au ales ca emblemă semaforul cu trei culori şi au pregătit un dialog dintre copii şi semafor.
Echipa Pasagerii au ales ca emblemă un autobuz şi au pregătit o scenetă.Rolul principal îi revine personajului Ţine minte!, care îi îivaţă pe rînd regulile de comportare în transportul în comun.

Staţia a IX-a:  Cît de cît aţi învăţat
                         Lecţia de circulat ?
  Cuvîntul dirigintelui:
La ultima staţie
 Am ajuns neapărat,
E timpul să vă-ntrebaţi:
  Cît de cît aţi învăţat
   Lecţia de circulat ?
     În această staţie vom afla rezultatele concursului, dar pînă atunci fiecare echipă adresează  mesajul ei pentru toţi cei prezenţi , reieşind din cele prezentate sau aflate azi la concurs.
Se apreciază conţinutul mesajelor.

  Se fac totalurile concursului. Membrii juriului anunţă rezultatele conform tabelului completat şi cerculeţelor obţinute. Se înmînează diplome ambelor echipe conform clasamentului.
Surpriza concursului: fiecare participant primeşte Permis de bun  participant la trafic.

Notă: În pauze dintre probe se recită poezii şi se spun ghicitori (vezi anexe) pregătite atît de participanţi, cît şi de suporteri.

Anexe

Ghicitori
          Ştiţi voi oare cum se cheamă
Partea din şosea pe care
Circulă doar pietonii
Când se află-n deplasare?
                                               (Trotuar)
Haide spune, drag copil,
Ştii tu oare care este
Partea din şosea pe care
Merg maşinile-n plimbare?
                                               (Carosabil)
Pentru orice pieton
Este locul indicat
Cu dungi albe desenat
Numai bun la traversat.
                                               (Marcaj pietonal)
Cine stă în colţ de stradă,
Clipeşte şi luminează
Ochiul roşu spune „Stai!”
Iar cel verde spune „Hai!”
                                         (Semaforul)

Un comentariu: