joi, 26 martie 2015

Totuşi, arta de a comunica se învaţă ...

      Cel puţin aceasta am încerat să demonstrez împreună cu discipolii mei (clasa III-B) pe parcursul lecţiei publice la disciplina opţională ,,Arta discuţiei”, în cadrul seminarului raional al învăţătorilor claselor primare din Glodeni. Am prezentat lecţia cu subiectul ,,Expresivitatea în comunicare”; Text-suport: ,,La Humuleşti” de N. Nasta, urmărind realizarea competenţei curriculare: Formarea elementară a artei discuţiei la şcolarii mici prin îmbinarea comunicării verbale, nonverbale si paraverbale. 
    Pentru schimb de experienţă vă propun unele secvenţe video din cadrul lecţiei. 
- Elevii manieraţi,
 Amabili şi educaţi,
Fără nici o ezitare
       Se salută-n grabă mare.
Salutul; Captarea atenţiei.
Motto:  „Cel mai bun vorbitor este un bun ascultător.” (Larry King)


Mascotele lecţiei îi provoacă pe elevi

Reactualizarea structurilor anterioare

JOCUL DIDACTIC ,,MI-E DOR DE UN CUVÎNT”
      Scopul jocului: Stabilirea relaţiilor dintre noţiunile teoretice incluse într-o schemă;
     Regula jocului: Fiecare elev selectează un cuvînt la alegere din schema propusă de învăţător şi formează cu el o propoziţie sau o regulă de comunicare învăţată la lecţiile precedente.

Exemplu: Pentru actualizarea noţiunilor însuşite anterior despre comunicarea verbală şi nonverbală le propun elevilor schema:
Notă: Acest joc poate fi utilizat atît la actualizarea structurilor anterioare, cît şi la consolidarea cunoştinţelor după predarea temei noi.


Verificarea temei pentru acasă; Diferenţierea sarcinilor de lucru.


Prezentarea optimă a noului conţinut

EXERCIŢIUL ,,VOCEA SCHIMBĂTOARE”
   Structurarea materialului de predare în sheme, tabele permite elevilor să efectueze exerciţii practice pornind de la unele noţiuni (ton, timbru, etc).
Vatianta A: Învăţătorul sau un elev numeşte o  caracteristică în baza tabelului, îar elevii formulează enunţuri, respectînd cerinţa indicată.

Vatianta B: Un elev formulează un enunţ / selectează o replică a unui personaj, iar restul elevilor, orientîndu-se după tabel, numesc tonul, timbrul, intensitatea vocii, tempoul vorbirii.
Notă: se admit şi alte variante.


Dirijarea învăţării

Activitate în grup:
-Folosind tabelul, schimbaţi vocea în diferite moduri, apoi selectaţi cea mai potrivită variantă pentru mesajul dat.
,,Intensitatea  vocii”:
- Ceapă cu mămăligă? D-apoi neam din neamul meu n-a mincat aşa bucate!
Grupul ,,Tonul  vocii”:
 - Stăpîne, asterne un ţol aici în mijlocul ogrăzii!
Grupul ,,Timbrul  vocii”:
  - Bună masă cumătră! Ti!!! Da ce mai de peşte ai! Dă-mi şi mie că taaa ..re mi-i poftă!
 Grupul ,,Tempoul vorbirii”:

 - Apoi dar mai rămîi sănătoasă, mătuşă Mărioară! Şi-mi pare rău că nu-i văru Ion acasă, că tare-aş fi avut plăcerea să ne scăldăm împreună.

Implicarea elevilor dotaţi la prezentarea conţinuturilor noi


Surpriza lecţiei: Călătorie imaginară la Humuleşti 
o puteţi vizualiza pe adresa:

https://www.youtube.com/watch?v=uq2RzPwOFsE




Formarea capacităţilor de comunicare (metoda PAC); Evaluarea lecţiei.


Autoevaluare în baza jetoanelor acumulate:


Bilanţul lecţiei


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu