luni, 16 iunie 2014

Cum să realizăm un PEI (Plan Educaţional Individualizat)?

Plan Educaţional Individualizat

Perioada  de realizare: Anul de studii 2013-2014

I.                   DATE GENERALE DESPRE ELEV:

Numele, prenumele elevului: D. V.
Data naşterii: 24 iunie 2006
 Adresa de domiciliu: s. Ciuciulea, r. Glodeni.
Clasa: I-a
Anul de studii: I-ul

Recomandarea Serviciului de asistenţă psihopedagogică raional privind formele de implicare a elevului în activitățile educaționale la nivel de clasă şi instituție:
       totală
       parțială
v     ocazională (instruire la domiciliu)

Învăţător: Aniţă Elena

II.  DATE PRIVIND FAMILIA:

1. Tipul de familie: legalizată, normală.
2.Ocupaţia parinţilor: neangajaţi în cîmpul muncii (au în grijă 2 copii invalizi).
3. Parinţii: MAMA: D.N.      
 Studii: Şcoală medie incompletă.
 TATA: DN                   
Studii: Şcoală profesională
4. Numarul copiilor din familie: 3 copii. Subiectul este al doilea copil.
5. Situaţia materială a familiei: satisfacatoare.
6. Climatul familial : normal.
7.Atitudinea familiei faţă de copil: tolerantă.

III. DATE PRIVIND EVALUAREA ELEVULUI

Sursa de informare
Domeniul
Data
Rezumatul concluziilor
Concluzia medicală nr. 98 pentru copil invalid pînă la 18 ani (Consiliul medical consultativ)
Evaluare medicală
6 septembrie 2012
Afecţiunea: Paralizie cerebrală infantilă forma spasmică dublă cu accent în membrele inferioare. Retard motor sever. Retard psihoverbal moderat. Strabizm convergent concomitent. Atrofie a nervilor optici.
Concluzii: Copil –invalid, gradul de severitate I.
Comisia medico-psihologo-pedagogică
Evaluare medicală
02 septembrie 2013
Diagnoza: Paralizie cerebrală infantilă forma spasmică bilaterală preponderent în membrele inferioare. Retard motor sever. Retard psihoverbal moderat.
Concluzii: Conform Hotărîrii CMC, proces-verbal nr. 95 din 09.12.2009 în legătură cu starea sănătăţii se recomandă: Înstruire la domiciliu
Observarea spontană şi dirijată;
Teste psihometrice;
Convorbiri individuale cu părinţii;
Probe curriculare.
Evaluarea psihopedagogică
septembrie 2013
Tulburări de invăţare si limbaj :
- de pronunţie;
- de ritm şi fluenţă a vorbirii;
- dificultăţi de însuşire a citit-scrisului şi calculului aritmetic din cauza lipsei coordonării vizual-motrice, perceptiv-motrice.
Dezvoltare motrică fină slabă (stare de încordare a muşchilor mîinilor, lipsa coordonării  ochi-mînă).
 Stilul de munca inegal, dezorganizat.
Concluzii:
Deficienţă mintală uşoară (gradul I).

IV.             PUNCTE FORTE ŞI NECESITĂŢILE ELEVULUI

Puncte forte
Necesități
Domeniul Matematica:
Orientare temporară (ieri, azi, mîine; zi/noapte).
Deosebeşte noţiunile mare –mic.
Numără corect în limita 1-2.

Dezvoltarea capacităţii de gîndire prin:
v     Înţelegerea relaţiilor cantitative (cît?)
v     Sortarea (clasificarea ) obiectelor după diferite criterii (culoare , formă, mărime, etc.)
v     Aranjarea (ordonarea) lucrurilor în serie (de la mic la mare, etc.)
Însuşirea numeraţiei şi numerelor 1-5 (10) prin manipulare cu obiecte concrete.
Domeniul Limbă şi comunicare
Identifică numele şi prenumele propriu, prenumele părinţilor şi al fraţilor.
Identifică rechizite şcolare: toc, riglă, caiet, carte.
Recită (cu ajutor) poezia Căţeluş cu părul creţ (folclor).
Formarea abilităţilor de pronunţie corectă a sunetelor;
Dezvoltarea memoriei verbale şi îmbogăţirea vocabularului;
Dezvoltarea vorbirii coerente şi a abilităţilor de exprimare corectă;
Formarea abilităţilor de mînuire a pixului şi scriere a elementelor grafice.

Domeniul Arte plastice
Recunoaşte instrumente de lucru pentru activitatea plastică: creion, gumă, caiet.

Formarea deprinderilor de a stăpîni creionul şi alte instrumente;
Dezvoltarea capacităţii de a recunoaşte culorile primare şi non-culorile.
Dezvoltarea motricităţii fine prin tehnica modelării prin mişcări circulare şi mişcări liniare.

V. CARACTERISTICI SPECIFICE ELEVULUI


Domeniu de dezvoltare
Descriere succintă a caracteristicii
Afectiv -emoțională

Este o fire hiperemotivă, impulsivă, excesiv de mobilă şi necontrolată. Uneori nestăpînirea şi instabilitatea afectivă îi perturbă activitatea.
Psihomotor

Deficienţe motorii severe: nu posedă conduitele motrice de bază,  merge în picioare doar cu susţinerea unui adult, nu aleargă, sare doar cu ajutorul mîinilor şi picioarelor.
Motricitatea fină a mîinilor e foarte slab dezvoltată. Nu poate controla mişcările degetelor, ţinîndu-le permanent încordate, ceea ce creează dificultăţi de scris.
Cognitiv

Percepţia este difuză, superficială a materiei de învăţare.
Are deficit de menţinere a atenţiei.
Memoria este deficitară si de scurtă durată, are capacitate slabă de memorare.
Gîndirea e concretă,cu limitări la rezolvări de tip mecanic, nu înţelege relaţiile spaţiale între obiecte. Deseori acţionează impulsiv fără să se gîndească la consecinţe.
Are potenţial scăzut de invăţare. Posedă un nivel de inteligenţă sub limită.
Verbal

Are un vocabular redus la cuvintele uzuale, vorbire imperfectă. Intîmpină dificultăţi la pronunțarea corectă si clară a sunetelor ș și j, a unor grupuri de sunete şi cuvinte. Nu cunoaşte semnificaţiile unor cuvine uzuale.
Social

Manifestă atașament exagerat față de mama. E preocupată mereu de sine.

VI. DISCIPLINE DE STUDIU

(Se va indica dacă finalităţile educaţionale vor corespunde curriculum-ului general (CG), vor fi necesare adaptări curriculare - curriculum adaptat (CA) sau vor fi stabilite finalităţi educaţionale diferite – curriculum modificat(CM))

Nr. crt
Disciplina de studiu
CG
CA
CM
1.       
Matematica


*
2.       
Limba şi literatura română


*
3.       
Educaţia plastică (opţ.)


*

VII. ADAPTĂRI

Adaptări de mediu (ambientale)
Adaptări psihopedagogice
Adaptări în materie de evaluare
Reducerea stimulenţilor vizuali şi auditivi;
Excluderea din cîmpul de vedere a obiectelor care sustrag atenţia;
Mediu liniştit.
Folosirea strategiilor de lucru în co- acţiune şi sistemul ,,mînă în mînă” în timpul scrisului şi desenului;
Exersarea continuă a conţinuturilor învăţate;
Pauze mai frecvente;
Material concret;
Reformularea materiei de învăţare;

Evaluare predominant orală;
Reducerea numărului de sarcini utilizate pentru evaluarea unui concept;
Materiale didactice stimulative;
Timp suplimentar.




VIII. CURRICULUM INDIVIDUALIZAT LA DISCIPLINILE STUDIATE

Curriculum modificat
Disciplina de studiu: Limba şi literatura română
Competențe specifice (finalităţi de învăţare):
I. Formarea structurii gramaticale a vorbirii;
II. Dezvoltarea comunicării şi a vorbirii coerente;
III. Formarea abilităţilor de scriere a pregrafismelor.

 (Se vor indica subcompetențele care urmează să le formeze elevul pe parcursul anului/semestrului)
Strategii/tehnologii didactice
(Activități de învățare conforme cerințelor educaționale  speciale ale elevului)
Strategii  de evaluare
(se vor indica strategiile specifice de evaluare pentru fiecare finalitate proiectată)
Formarea capacităţii de pronunţie corectă a sunetelor şi cuvintelor în vorbire;
 Dezvoltarea capacităţii de a verbaliza întîmplările trăite şi cunoştiinţele însuşite;
 Formarea capacităţii de a   formula propoziţii simple şi dezvoltate;
  Dezvoltarea flexibilităţii
mîinii, a încheieturii mîinii.
Exerciţii de pronunţie corectă a  sunetelor, cuvintelor uzuale ;
- exerciţii de identificare si denumire a obiectelor din mediul ambiant ;
- exerciţii de dialog, de exprimare a gîndurilor, sentimentelor şi părerilor;
- exerciţii de  interpretare a rolurilor simple, a dramatizărilor;
 - exerciţii de trasare corectă a liniilor, a semnelor grafice:

Activităţi de colorare şi haşurare a obiectelor conturate, unirea liniilor punctate.

Recită 3-4 poezii, numărători învăţate din folclorul copiilor;

Formulează în exprimarea orală enunţuri logice din 2-3 cuvinte, pe baza suportului intuitiv ;

Formulează raspunsuri la întrebări simple;

Recunoaşte şi scrie după model elemente grafice: linii, ovale, semiovale, bastonate, etc.

Curriculum modificat
Disciplina de studiu: Matematica

Competențe specifice (finalităţi de învăţare):
I. Dezvoltarea bazei senzoriale a cunoaşterii prin acţiuni directe de  observare, explorare, experimentare, acţiuni cu obiecte, jucării, imagini;
II. Formarea reprezentărilor despre număr/cifre şi numeraţie  în limitele 1-5 (10);

Finalităţi de învăţare
(Se vor indica subcompetențele care urmează să le formeze elevul pe parcursul anului/semestrului)
Strategii/tehnologii didactice
(Activități de învățare conforme cerințelor educaționale  speciale ale elevului)
Strategii  de evaluare
(se vor indica strategiile specifice de evaluare pentru fiecare finalitate proiectată)
1.1 Recunoaşterea poziţiilor relative ale unor obiecte în spaţiu, în raport cu sine şi cu repere fixe date.
1.2 Identificarea formelor geometrice în modele date şi în mediul înconjurător.
1.3 Explorarea modalităţilor de formare, sortare, comparare a unor grupuri de obiecte.

2.1 Familiarizarea elevilor cu numerele naturale : 1 -5.
2.2 Însușirea numerelor naturale:  1- 5.
2.3 Identificarea unor mulţimi cu 2,3,4,5 elemente.
2.4 Scrierea numerelor naturale 1- 5 (cu ajutor).

- exerciţii de sortare, clasificare şi seriere de obiecte după unul sau mai multe criterii asociate;
-  exerciţii de exersare a spiritului de observaţie;
- exerciţii de stabilire de  relaţii între obiecte şi grupe de obiecte realizând comparaţii;
- exerciţii de dezvoltare a capacităţii de a înţelege şi utiliza numerele şi cifrele;
 - exerciţii pentru raportarea numărului la cantitate, raportarea cifrei la număr, stabilirea locului pe care îl ocupă numărul în şirul numerelor naturale, folosirea numărului ordinal.
Desprinde însuşirea comună a obiectelor;
Stabileşte asemănările între obiecte;

Recunoaşte, scrie, numără, pronunţă corect numerele naturale în concentrul 0-5;
0-10
Să pună în corespondenţă obiectele a două mulţimi (ceşti şi farfurii, creioane şi ascuţitori, caiete şi creioane, etc.)
recunoştea cifrele  1-10, dar nu putea opera conştient şi logic decât în lim. 1-3;
formez reprezentări matematice corecte privind numerele   1-3

Curriculum modificat
 Disciplina de studiu: Educaţia plastică (opţional)
Competențe specifice (finalităţi de învăţare):
I.                    Dezvoltarea motricităţii fine, a expresivităţii motrice, a coordonării  psihomotorii, a senzaţiilor și percepţiei.
II. Formarea deprinderilor de lucru utilizînd instrumente, tehnici  şi materiale diverse în cadrul activităţilor artistico-plastice;

Finalităţi de învăţare
(Se vor indica subcompetențele care urmează să le formeze elevul pe parcursul anului /semestrului)
Strategii/tehnologii didactice
(Activități de învățare conforme cerințelor educaționale  speciale ale elevului)
Strategii  de evaluare
(se vor indica strategiile specifice de evaluare pentru fiecare finalitate proiectată)
Să manifeste interes stabil
faţă de arta plastică, dorinţa de a picta, a modela, a
construi, a aplica;

Să redea obiecte diferite ca
formă, structură, culoare în
desen, modelaj, construcţii, aplicaţii.


Explorarea paginii de hîrtie prin mişcări înainte-înapoi (cu creionul, pixul).
- exerciţii de însuşire a culorilor roşu, galben, verde, albastru, alb, negru;
- exercitii de rupere, de mototolire a hîrtiei sau altor materiale, cu grade diferite de dificultate;
- -exercitii de presare, apasare, turtire (lipire, presare a tuburilor de acuarele sau paste, presare a indoiturilor, etc.)
-exercitii de indoire (a hainelor, batistei, a hartiei, etc.)
-exercitii de modelare a plastilinei folosind diverse tehnici de modelare;
 - exercitii de tăiere cu foarfeca;
- aplicarea culorii pe suprafete libere cu diferite instrumente, asocierea ei cu obiectele din mediul înconjurător;
-exerciţii de recunoaştere şi diferenţiere a formelor şi culorilor din mediul înconjurător;

Recunoaşterea culorilor roşu, galben, verde, albastru, alb, negru în lucrări plastice;

Redarea obiectelor de formă rotundă, pătrată, ovală (cu ajutor), precum şi colorarea lor, folosind diferite instrumente.

Modelarea unui obiect de formă sferică (gogoaşa).


1.    Surse de informare în procesul de elaborare a PEI
v     Consiliul medical consultativ;
v     Concluzia medicală pentru copil invalid eliberată comisia medico-psihologo-pedagogică;
v     Părinţii.

2.    Consultarea PEI cu părinții/reprezentanții legali și elevul

PEI a  fost consultat cu părinţii/reprezentanții legali:
Numele, prenumele părintelui/reprezentantului legal: D.N. 
Semnătura ______________________ data _____________________________________


6. Proiectarea calendaristică la disciplinele de studiu conform curriculumului modificat.

Limba şi literatura română

Competențe specifice (finalităţi de învăţare):
I. Formarea structurii gramaticale a vorbirii;
II. Dezvoltarea comunicării şi a vorbirii coerente;
III. Formarea abilităţilor de scriere a pregrafismelor.

Subcompetenţa SC
Conţinuturi
Nr. ore
Data
Activităţi de învăţare/evaluare
Observaţii
Formarea capacităţii de pronunţie corectă a sunetelor şi cuvintelor în vorbire;
 Dezvoltarea capacităţii de a verbaliza întîmplările trăite şi cunoştiinţele însuşite;
 Formarea capacităţii de a   formula propoziţii simple şi dezvoltate;
  Dezvoltarea flexibilităţii
mîinii, a încheieturii mîinii.
Evaluare iniţială.
Discuţie: Familia mea.
Animale domestice.
Poezia ,, Gîștele” (Folclor)
Animale sălbatice.
Discuţie:Mijloace de transport.
Scrierea după contur. Linii oblice.
Scrierea după contur. Ovalul. Discuţie: Rechizite şcolare.
Scrierea după contur. Bastonata.
Scrierea după contur. Semiovalul.
Memorarea unei numărători.
Ascultarea poveştii ,,Capra cu trei iezi”.
Povestirea poveştii ,,Capra cu trei iezi”.
Poezia ,, Ursul”
Scrierea după contur.
Discuţie: Fructe.
Discuţie: Casa mea.
Scrierea după contur.
Evaluare sumativă.









Exerciţii de pronunţie corectă a  sunetelor, cuvintelor uzuale ;
- exerciţii de identificare si denumire a obiectelor din mediul ambiant ;
- exerciţii de dialog, de exprimare a gîndurilor, sentimentelor şi părerilor;
- exerciţii de  interpretare a rolurilor simple, a dramatizărilor;
 - exerciţii de trasare corectă a liniilor, a semnelor grafice:

Activităţi de colorare şi haşurare a obiectelor conturate, unirea liniilor punctate.



  
Matematica

Competențe specifice (finalităţi de învăţare):
I. Dezvoltarea bazei senzoriale a cunoaşterii prin acţiuni directe de  observare, explorare, experimentare, acţiuni cu obiecte, jucării, imagini;
II. Formarea reprezentărilor despre număr/cifre şi numeraţie  în limitele 1-5 (10);


Subcompetenţa SC
Conţinuturi
Nr. ore
Data
Activităţi de învăţare/evaluare
Observaţii
1.1 Recunoaşterea poziţiilor relative ale unor obiecte în spaţiu, în raport cu sine şi cu repere fixe date.
1.2 Identificarea formelor geometrice în modele date şi în mediul înconjurător.
1.3 Explorarea modalităţilor de formare, sortare, comparare a unor grupuri de obiecte.


v     Elemente de orientare spaţială.
v     Evaluare iniţială.
v     Stînga- dreapta, în față- în spate.
v     Aranjarea obiectelor în față- în spate.
v     Departe-aproape, sus-jos.
v     Înalt-scund, lung-scurt.
v     Mare-mic.
v     Separarea obiectelor mari de obiectele mici .
v     Tot atît. Mai puţin. Mai mult.
v     Gruparea obiectelor de aceeaşi culoare.
v     Forme geometrice: cerc.
v     Forme geometrice: triunghi.
v     Forme geometrice: pătrat.
v     Gruparea obiectelor de aceeaşi formã.
v     ”Ce grupe ai format?”
v     Evaluare sumativă.



- exerciţii de sortare, clasificare şi seriere de obiecte după unul sau mai multe criterii asociate;

-  exerciţii de exersare a spiritului de observaţie;



- exerciţii de stabilire de  relaţii între obiecte şi grupe de obiecte realizând comparaţii;


2.1 Familiarizarea elevilor cu numerele naturale : 1 -5.
2.2 Însușirea numerelor naturale:  1- 5.
2.3 Identificarea unor mulţimi cu 2,3,4,5 elemente.
2.4 Scrierea numerelor naturale 1- 5 (cu ajutor).

v     Numărul şi cifra 1.
v     Numărul şi cifra 2
v     Şirul numerelor naturale 1-2.
v     Numărul și cifra 3.
v     Şirul numerelor naturale 1-3.
v     Numărul și cifra 4.
v     Şirul numerelor naturale 1-4.
v     Numărul și cifra 5.
v     Şirul numerelor naturale 1-5.
v     Recapitulare Numerele de la 1-5
v     Evaluare sumativă. „Numerele naturale 0-5”


- exerciţii de dezvoltare a capacităţii de a înţelege şi utiliza numerele şi cifrele;
- exerciţii pentru raportarea numărului la cantitate, raportarea cifrei la număr, stabilirea locului pe care îl ocupă numărul în şirul numerelor naturale, folosirea numărului ordinal.


Educaţia plastică (opţional)

Competențe specifice (finalităţi de învăţare):
I. Dezvoltarea motricităţii fine, a expresivităţii motrice, a coordonării  psihomotorii, a senzaţiilor și percepţiei.
II. Formarea deprinderilor de lucru utilizînd instrumente, tehnici  şi materiale diverse în cadrul activităţilor artistico-plastice;

Subcompetenţa SC
Conţinuturi
Nr. ore
Data
Activităţi de învăţare/evaluare
Observaţii
Să manifeste interes stabil
faţă de arta plastică, dorinţa de a picta, a modela, a
construi, a aplica;

Să redea obiecte diferite ca
formă, structură, culoare în
desen, modelaj, construcţii, aplicaţii.

-          Evaluare iniţială.
-          Instrumente şi materiale de lucru.
-          Culori primare: roşu. Mere.
-          Culori primare: galben. Pere.
-          Culori primare: albastru. Ploaia.
-          Culori primare. ,,Baloane”.
-          Non- culori ( alb, negru).
Procedee de modelare: mişcarea translatorie a palmelor faţă de planşetă; împreunarea capetelor prin lipire: ,,Covrigi”
-          Procedee de modelare: adîncire, apăsare, turtire, modelarea cu vîrful degetelor.,, Animalul preferat”.
-          Procedee de modelare: mişcare circulară; mişcări liniare şi circulare ale palmelor. ,,Gogoaşa”.
-          Modelarea vaselor din ceramică.
-          Lucrul cu aluatul – împletitul colacilor, sfinţilor.
-          Aplicaţie decorativă.
-          Procedee de alcătuire a ornamentelor din figuri geometrice decupate (pătrat, dreptunghi, triunghi, oval) pe suprafaţa obiectelor propuse.
-          Evaluare sumativă


Explorarea paginii de hîrtie prin mişcări înainte-înapoi (cu creionul, pixul).
- exerciţii de însuşire a culorilor roşu, galben, verde, albastru, alb, negru;
- exercitii de rupere, de mototolire a hîrtiei sau altor materiale, cu grade diferite de dificultate;
- -exercitii de presare, apasare, turtire , presare a indoiturilor, etc.)
-exercitii de indoire (a hainelor, batistei, a hartiei, etc.)
-exercitii de modelare a plastilinei folosind diverse tehnici de modelare;
 - exercitii de tăiere cu foarfeca;
- aplicarea culorii pe suprafete libere cu diferite instrumente, asocierea ei cu obiectele din mediul înconjurător;
-exerciţii de recunoaştere şi diferenţiere a formelor şi culorilor din mediul înconjurător;



Directorul instituţiei de învăţămînt ____________________________
                                                                          (SEMNĂTURA)

„_____”________________20____


Un comentariu:

  1. Mulțumesc mult. Mi-a fost de ajutor în elaborarea unui Curriculum modificat pentru elevii mei. SUCCESE.

    RăspundețiȘtergere